Każdy z nas oczekuje od innych szacunku do naszej osoby. Możemy go uzyskać, jeżeli sami również będziemy przestrzegać tej zasady wobec innych. Są jeszcze inne kluczowe zachowania, które budują nam szacunek w oczach innych ludzi (szefa, współpracowników, pracowników). Jednym przychodzą one w sposób naturalny i bezproblemowo, a inni muszą się tego nauczyć. Zatem jest szansa dla wszystkich, iż będą szanowani.
Jak zdobyć szacunek w pracy wśród współpracowników?
Bycie szanowanym wśród kolegów i koleżanek w pracy daje nam poczucie wartości. Czujemy, iż wzrasta w nas prestiż, a inne osoby chętnie przychodzą do nas po poradę, grzecznie się do nas odnoszą i uważają na wypowiadane przez siebie słowa, by nas nie urazić. Aby zachowanie takie było prawdziwe, bez podszytego fałszu, musimy wiedzieć, jak zdobyć szacunek w pracy, a dużo zależy od nas samych, od tego, jak sami się zachowujemy wobec innych.
W myśl zasady co dajemy, to otrzymujemy, będziemy szanowani (gdy będziemy się zachowywać albo prawidłowo) lub nie (gdy nasze postępowanie będzie naganne). Dużo zależy od poczucia naszej własnej godności osobistej i chęci szanowania innych oraz siebie. Okazywanie szacunku innej osobie jest spokrewnione z emanowaniem miłością do tej ludzkiej istoty. Podchodzenie do innych z szacunkiem w pracy to podchodzenie z miłością, bez złości, czy nienawiści lub innych negatywnych uczuć.
Główne zasady jak zdobyć szacunek w pracy?
Bardzo istotne aspekty, które wywołują szacunek w pracy można zauważyć, gdy.:
- odnosimy się z szacunkiem do innych;
- nastawieni jesteśmy na słuchanie;
- trzymamy negatywne emocje na wodzy (jesteśmy opanowani i nie używamy pretensjonalnego tonu wypowiedzi, nie krzyczymy);
- powstrzymujemy się od obgadywania innych za ich plecami;
- nieporozumienia rozwiązujemy osobiście bez osób trzecich;
- nie przywłaszczamy sobie cudzych zasług jako nasze własne;
- mamy szacunek do samych siebie;
- dbamy o schludny (czysty) wygląd itp.
W jaki sposób zyskać szacunek w pracy wśród podwładnych?
Gdy piastujemy w firmie wyższe stanowisko, nadużywanie władzy dla uzyskania własnych celów to błędne rozumowanie. Czerpanie korzyści kosztem innych obniża naszą godność osobistą. Zaczynamy być postrzegani jako osoby, z którymi nie warto współpracować. Możemy jednak tego uniknąć, doceniając wysiłki podwładnych i otwarcie im mówić, iż pewien cel został osiągnięty właśnie przez konkretnych ludzi z ich grona.
Dowartościowywanie pracowników przyczynia się do zwiększenia przez nich zapału do pracy, a to idzie równorzędnie z budowaniem szacunku do nas. Wytyczajmy zadania pracownikom w sposób jasny i zrozumiały. Starajmy się zachować przyjazne stosunki z podwładnymi. Okazujmy im zainteresowanie, pytajmy ich o zdanie w dziedzinie funkcjonowania firmy, technologii produkcji i in. Skorzystajmy z podsuwanych pomysłów i słownie nagradzajmy.
Czym się kierować, by zachować godność osobistą w życiu prywatnym oraz w pracy?
Godność osobista to zamiennik pojęcia szacunku i oznacza poczucie własnej wartości i nienaruszalności. Więcej o godności osobistej i tym czym jest można przeczytać na http://www.blue-bell.pl/godnosc-osobista.
Szanowanie nas, jako ludzkich istot, to danie nam poczucia wolności i nietykalności. Szacunek w pracy i poza nią to lek na dobre stosunki międzyludzkie. Warto dbać o dobre nawyki, chroniące godność osobistą własną i innych. Integrowanie się z grupą i umiejętność współpracy pozwala na kreowanie wspólnego szacunku.
Aby zachować godność osobistą w pracy i życiu prywatnym, musimy kierować się dobrem innych. Dbając o ich dobro, automatycznie dobro to przykleja się do nas. Dzieje się tak pod wpływem siły, która działa jak bumerang. Jeśli dajemy z siebie coś pozytywnego, to wróci do nas także wszystko, co pozytywne. Jeżeli więc szanujemy w pracy innych i siebie, inni będą nas również szanować. Jeżeli będziemy dotrzymywać słowa, inni także będą chcieli nam w tym dorównać.
Odważne przedstawienie swojego odmiennego zdania, bez okazywania zarozumialstwa ani lekceważenia cudzej teorii, podnosi nasz prestiż, a tym samym uznanie w oczach innych. Ujawnienie własnej wizji, bez upierania się przy swoim i udowadniania na siłę naszej racji jest zdrowym podejściem do szacunku wobec siebie samego.
Szanujmy innych tak, jakbyśmy chcieli, by nas szanowano.
Autor tekstu:
Beata Goździk – copywriter,
autorka książki Bierz plecak i lecimy
(wyd. Psychoskok, Konin 2018)
oraz lektorka audiobooków.
Źródła:
- https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-szacunek-pracownikow-jak-go-zdobyc.
Jak mówi przysłowie abisyńskie – „Czym budzi się szacunek? Władzą? – Nie! Słowami.”. Zatem pamiętajmy, aby zawsze zwracać się z szacunkiem do drugiej osoby, a wówczas i my sami będziemy szanowani.
To prawda 🙂