Reklama w mediach społecznościowych zdaje się mieć coraz więcej zwolenników. Nic dziwnego, skoro to właśnie social media są miejscem, gdzie najchętniej przebywamy, będąc w Internecie. W jaki sposób wykorzystać potencjał popularnych miejsc jak Facebook czy Instagram? Poniżej kilka podpowiedzi.
Nowe fronty wojny marketingowej
Social media tylko na początku były miejscem, w którym dzieliliśmy się swoimi przemyśleniami i zdjęciami. Dość szybko stały się prawdziwą areną walki o klienta. Część firm traktuje swoją obecność na Facebooku i innych wiodących serwisach jako zło konieczne. Inni potrafią wykorzystać możliwości, jakie daje reklama w mediach społecznościowych. Jeśli liczymy na sukces, musimy nastawić się na konsekwentne rozwijanie komunikacji z klientami. Jak tego dokonać?
1. Budowanie zaangażowania, czyli integrowanie klientów z marką. Internet to relacje na odległość, ale da się je ocieplić. Do reklamy można zatrudnić osobę znaną, ale warto angażować też samych klientów. Jeśli podzielą się zdjęciem z konkretnym produktem, zrobią nam dodatkową, w dodatku bezpłatną reklamą.
2. Autentyczność przekazu. Treści wytwarzane przez użytkowników są uważane za bardziej wartościowe. Dostarczają inspiracji i sugerują potencjalnym innym, jak stosować konkretny produkt. Potencjalni odbiorcy łatwiej wierzą w polecenie anonimowych klientów niż osób z kampanii płatnych.
3. Zdobywaj klientów z polecenia to wykorzystanie potencjału, jaki ma reklama w mediach społecznościowych. Wolimy te produkty, które rekomenduje nam ktoś znajomy. Ten mechanizm można wykorzystać przez tworzenie programów lojalnościowych np. poprzez premiowanie osób, które są aktywne w promowanie naszych produktów.
4. Pytanie o opinie to dobry sposób na tworzenie dodatkowej więzi z klientami. Mimo że Internet jest pełny rozbieżnych zdań na temat konkretnego produktu, warto klientów prosić o ocenę. W ten sposób buduje się wiarygodność oferty. Bardzo często przed zakupami w sieci szukamy ocen, jakie wystawiali inni klienci. Zakupy pod wpływem pozytywnych tweetów to coraz silniejszy trend.
5. Stały kontakt z klientami to klucz do sukcesu. Reklama w mediach społecznościowych musi opierać się na regularnych interakcjach. To dlatego tak ważne jest, aby szybko i sprawnie odpowiadać na komentarze, oraz pytania. Ponadto, dyskusje pod konkretnym postem są angażujące, co przekłada się na większe zasięgi naszych komunikatów. Nie da się uniknąć krytyki. Trzeba umieć grzecznie reagować na różne opinie i potrzeby ewentualnych klientów.
6. Postaw na wartościowy content. Posty o charakterze wyłącznie marketingowym mogą przynieść efekt odwrotny do zamierzonego. W social media chodzi o korzyści dla obu stron, czyli również klienta. Wystarczy udostępnić swojemu audytorium praktyczne infografiki, inspirujące pomysły, vouchery, kody rabatowe. Dobrym pomysłem jest także prowadzenie bloga, w którym pojawią się ciekawe informacje na tematy, związane z ofertą marki.
7. Pieniądze to nie wszystko. Reklama w mediach społecznościowych to inwestycja, która na pewno się opłaci. Klienci docenią zwłaszcza to, co jest dla nich tworzone zupełnie za darmo. Profesjonalny blog, bezpłatne podcasty lub webinary budują świadomość, że marka stawia także na rozwój swoich klientów. Klienci docenieni stają się bardziej lojalni. To oni są najlepszymi ambasadorami firmy.
Media społecznościowe to nie słupy ogłoszeniowe. Warto je potraktować jako miejsce do ciekawych interakcji z klientami. Takie podejście może się okazać prawdziwym kluczem do sukcesu.