Top Tag

Każdy z nas oczekuje od innych szacunku do naszej osoby. Możemy go uzyskać, jeżeli sami również będziemy przestrzegać tej zasady wobec innych. Są jeszcze inne kluczowe zachowania, które budują nam szacunek w oczach innych ludzi (szefa, współpracowników, pracowników). Jednym przychodzą one w sposób naturalny i bezproblemowo, a inni muszą się tego nauczyć. Zatem jest szansa dla wszystkich, iż będą szanowani.

Jak zdobyć szacunek w pracy wśród współpracowników?

Bycie szanowanym wśród kolegów i koleżanek w pracy daje nam poczucie wartości. Czujemy, iż wzrasta w nas prestiż, a inne osoby chętnie przychodzą do nas po poradę, grzecznie się do nas odnoszą i uważają na wypowiadane przez siebie słowa, by nas nie urazić. Aby zachowanie takie było prawdziwe, bez podszytego fałszu, musimy wiedzieć, jak zdobyć szacunek w pracy, a dużo zależy od nas samych, od tego, jak sami się zachowujemy wobec innych. 

W myśl zasady co dajemy, to otrzymujemy, będziemy szanowani (gdy będziemy się zachowywać albo prawidłowo) lub nie (gdy nasze postępowanie będzie naganne). Dużo zależy od poczucia naszej własnej godności osobistej i chęci szanowania innych oraz siebie. Okazywanie szacunku innej osobie jest spokrewnione z  emanowaniem miłością do tej ludzkiej istoty. Podchodzenie do innych z szacunkiem w pracy to podchodzenie z miłością, bez złości, czy nienawiści lub innych negatywnych uczuć.

Główne zasady jak zdobyć szacunek w pracy?

Bardzo istotne aspekty, które wywołują szacunek w pracy można zauważyć, gdy.:

  • odnosimy się z szacunkiem do innych;
  • nastawieni jesteśmy na słuchanie;
  • trzymamy negatywne emocje na wodzy (jesteśmy opanowani i nie używamy pretensjonalnego tonu wypowiedzi, nie krzyczymy);
  • powstrzymujemy się od obgadywania innych za ich plecami;
  • nieporozumienia rozwiązujemy osobiście bez osób trzecich;
  • nie przywłaszczamy sobie cudzych zasług jako nasze własne;
  • mamy szacunek do samych siebie;
  • dbamy o schludny (czysty) wygląd itp.

W jaki sposób zyskać szacunek w pracy wśród podwładnych?

Gdy piastujemy w firmie wyższe stanowisko, nadużywanie władzy dla uzyskania własnych celów to błędne rozumowanie. Czerpanie korzyści kosztem innych obniża naszą godność osobistą. Zaczynamy być postrzegani jako osoby, z którymi nie warto współpracować. Możemy jednak tego uniknąć, doceniając wysiłki podwładnych i otwarcie im mówić, iż pewien cel został osiągnięty właśnie przez konkretnych ludzi z ich grona.

Dowartościowywanie pracowników przyczynia się do zwiększenia przez nich zapału do pracy, a to idzie równorzędnie z budowaniem szacunku do nas. Wytyczajmy zadania pracownikom w sposób jasny i zrozumiały. Starajmy się zachować przyjazne stosunki z podwładnymi. Okazujmy im zainteresowanie, pytajmy ich o zdanie w dziedzinie funkcjonowania firmy, technologii produkcji i in. Skorzystajmy z podsuwanych pomysłów i słownie nagradzajmy.

Źródło: Pixabay.com

Czym się kierować, by zachować godność osobistą w życiu prywatnym oraz w pracy?

Godność osobista to zamiennik pojęcia szacunku i oznacza poczucie własnej wartości i nienaruszalności. Więcej o godności osobistej i tym czym jest można przeczytać na http://www.blue-bell.pl/godnosc-osobista.

Szanowanie nas, jako ludzkich istot, to danie nam poczucia wolności i nietykalności. Szacunek w pracy i poza nią to lek na dobre stosunki międzyludzkie. Warto dbać o dobre nawyki, chroniące godność osobistą własną i innych. Integrowanie się z grupą i umiejętność współpracy pozwala na kreowanie wspólnego szacunku.

Aby zachować godność osobistą w pracy i życiu prywatnym, musimy kierować się dobrem innych. Dbając o ich dobro, automatycznie dobro to przykleja się do nas. Dzieje się tak pod wpływem siły, która działa jak bumerang. Jeśli dajemy z siebie coś pozytywnego, to wróci do nas także wszystko, co pozytywne. Jeżeli więc szanujemy w pracy innych i siebie, inni będą nas również szanować. Jeżeli będziemy dotrzymywać słowa, inni także będą chcieli nam w tym dorównać.

Odważne przedstawienie swojego odmiennego zdania, bez okazywania zarozumialstwa ani lekceważenia cudzej teorii, podnosi nasz prestiż, a tym samym uznanie w oczach innych. Ujawnienie własnej wizji, bez upierania się przy swoim i udowadniania na siłę naszej racji jest zdrowym podejściem do szacunku wobec siebie samego.

Szanujmy innych tak, jakbyśmy chcieli, by nas szanowano.

Autor tekstu:
Beata Goździk – copywriter,
autorka książki Bierz plecak i lecimy
(wyd. Psychoskok, Konin 2018)
oraz lektorka audiobooków.

Źródła:

  • https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-szacunek-pracownikow-jak-go-zdobyc.

 

2 thoughts on “Jak zyskać szacunek w miejscu pracy?

  1. Konrad G. pisze:

    Jak mówi przysłowie abisyńskie – „Czym budzi się szacunek? Władzą? – Nie! Słowami.”. Zatem pamiętajmy, aby zawsze zwracać się z szacunkiem do drugiej osoby, a wówczas i my sami będziemy szanowani.

  2. Jola pisze:

    To prawda 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

You may also like

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close